Call to action

Diabeł tkwi w szczegółach – to powiedzenie jest niesamowicie aktualne w świecie marketingu. W komunikacji z klientami nawet niewielki niuans może zadecydować o tym, czy odbiorca złoży zamówienie albo wyśle zapytanie ofertowe. Jednym z takich „drobiażdżków”, które robią dużą różnicę, jest call to action, czyli CTA. Co to jest? Wyjaśniamy na przykładach.

CTA to po polsku wezwanie do działania. W marketingu chodzi o prosty, bezpośredni zwrot do odbiorcy, który ma go zachęcić do konkretnej reakcji. Takiej, jaką Ty, jako sprzedawca, projektujesz.

Chodzi nie tylko o bezpośrednią zachętę do zakupu czy kontaktu, ale także o drobne akcje, które krok po kroku prowadzą do konwersji.

Być może zdarzyło Ci się słyszeć, że w nowoczesnym marketingu klienta nie powinno się do niczego nakłaniać. Trzeba mu za to towarzyszyć i doradzać. Jak więc w tę teorię wpisują się CTA? Wbrew pozorom – bardzo dobrze! Powód jest prosty: doradztwo to również wskazywanie dalszego kierunku działania. Tego Twoi odbiorcy naprawdę potrzebują. Dlaczego?

Wyobraź sobie, że wybierasz się do perfumerii. Sprzedawca podchodzi do Ciebie i prezentuje kilka różnych zapachów, a potem po prostu odchodzi bez słowa. Jaka jest szansa, że chociaż rozważysz zakup jednego z nich? Średnia, zwłaszcza jeżeli sklep odwiedzasz z myślą o zakupie kremu lub balsamu do ciała. Wchodzisz do niego z głową pochłoniętą własnymi sprawami, więc nawet nie masz przestrzeni, żeby zastanowić się, co zrobić dalej z opcjami zaprezentowanymi przez obsługę. Podobnie działa Twój klient!

CTA - kierunek działania

CTA działa jak drogowskaz – pokazuje klientowi, gdzie ma prowadzić jego buyer’s journey.

A co by było, gdyby w opisanej sytuacji sprzedawca zastosował CTA (tu raczej w formie pytania) i np. zapytał: „który z tych zapachów chciał(a)by Pan/Pani przetestować na skórze?”. Owszem, skuteczność tego zabiegu nie byłaby stuprocentowa, ale szanse na to, że część klientów zainteresuje się promowanymi perfumami rosną.

Ty na podobnej zasadzie możesz zaproponować klientowi na stronie internetowej np.:

  • zapoznanie się ze szczegółami konkretnych produktów;
  • sprawdzenie cennika;
  • skorzystanie z kalkulatora cen;
  • zostawienie numeru telefonu w celu szybkiego kontaktu;
  • wypełnienie prostego formularza z prośbą o wycenę.

Odpowiednio sformułowane CTA może popchnąć transakcję do przodu i zmotywować odbiorcę do zaangażowania się w ten proces. W efekcie – krok po kroku zwiększasz swoje szanse na sprzedaż!

Call to action powinno być przede wszystkim dopasowane do etapu procesu decyzyjnego, na którym jest klient – podpowiada ekspert Agencji ECHO, z której ofertą w obszarze UX możesz się zapoznać na stronie https://agencjaecho.pl/uslugi/optymalizacja-konwersji/Zachęcenie do zakupu na „dzień dobry” może zniechęcić, zamiast zmotywować do poznania oferty. Na wstępie warto „wezwać” klienta do sprawdzenia parametrów produktów czy szczegółów oferty, a dopiero w kolejnych krokach np. do zamówienia wyceny czy kontaktu ze sprzedawcą. To jeden ze sposobów na udaną optymalizację konwersji – dodaje.

Od strony „technicznej” warto pamiętać, że CTA powinny:

  • być zwięzłe i konkretne – lepiej sprawdzają się proste, krótkie hasła, w stylu „Kup teraz”, „Zamów wycenę”, „Zobacz ofertę”, „Sprawdź cenę”, zamiast rozbudowanych – np. „Dokonaj szybkiego zakupu”, „Poproś nas o wycenienie oferty” itd.; przyjmuje się, że maksymalna liczba słów w CTA to 5;
  • tworzyć wrażenie „pilności/kończącej się oferty” – dobrze w nich używać słów takich jak „teraz”, „dzisiaj” itd.;
  • mieć formę trybu rozkazującego – w call to action możesz „nakazywać”, aby skutecznie motywować.

Warto też pamiętać, aby były one wyraźnie widoczne na stronie. Najlepiej sprawdzają się w tej roli przyciski, czyli CTA buttony – trudno je przegapić.

CTA można też rozbudować o dłuższy wstęp – przekazujący korzyści z podjęcia sugerowanej akcji. Warto je dostosować do potrzeb i oczekiwań swojej grupy docelowej. Oto kilka przykładów CTA, które mogą prowadzić do konwersji.

  • Nie trać czasu na porównywanie produktów na własną rękę. Omów to z naszym doradcą i dowiedz się, co konkretnie będzie najlepsze dla Ciebie. [CTA Button] Skonsultuj się za darmo!
  • Potrzebujesz szybkiej wyceny? Przygotujemy ją w 30 minut! [CTA Button] Zamów wycenę
  • Nie wiesz, które ogrodzenie wybrać na swoją posesję? Podpowiemy bez zobowiązań! [CTA Button] Skontaktuj się!

Stworzenie CTA, które działają, to trudniejsze zadanie niż może się wydawać. Aby się udało, musisz dobrze zrozumieć potrzeby swoich klientów oraz ich drogę zakupową, a tę wiedzę przełożyć np. na układ swojej strony www. Jeżeli chcesz mieć pewność, że zrobisz to skutecznie, rozważ współpracę z ekspertami. To może być pierwszy krok do lepszej sprzedaży.

Ocena artykułu
Kliknij żeby ocenić artykuł!
[Total: 1 Average: 5]

Norbert jest doświadczonym redaktorem specjalizującym się w tematyce ekonomii, finansów i zarządzania. Pasjonuje się analizą rynków finansowych oraz nowoczesnymi strategiami biznesowymi. Prywatnie miłośnik literatury ekonomicznej i aktywnego stylu życia, lubiący dzielić się wiedzą i inspirować innych do świadomego zarządzania swoimi finansami.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *