Analiza benchmarkingowa (analiza cen transferowych) służy zapewnieniu zgodności z przepisami podatkowymi. W poniższym artykule wyjaśniamy, czym jest analiza benchmarkingowa, jakie są jej cele.

Analiza benchmarkingowa, nazywana także analizą porównawczą lub analizą zgodności warunków, pełni ważną funkcję w zakresie cen transferowych. Dla przypomnienia, ceny transferowe to ceny ustalane w transakcjach pomiędzy podmiotami powiązanymi, które należą do jednej grupy kapitałowej.

Analiza cen transferowych (jak określa się analizę benchmarkingową) polega na porównaniu warunków tych transakcji z warunkami, które byłyby uzgodnione między niezależnymi podmiotami działającymi na otwartym rynku. Transakcje wewnątrzgrupowe muszą być przeprowadzane na warunkach rynkowych – analiza benchmarkingowa pomaga zapobiegać praktykom transferowania zysków do jurysdykcji o niższym opodatkowaniu.

Od 2019 roku analiza benchmarkingowa jest obowiązkowym elementem dokumentacji podatkowej (tzw. Local file) dla transakcji przekraczających określone limity, z wyjątkiem sytuacji objętych przepisami „safe harbour”. Służy więc spełnieniu wymogów prawnych. 

Podstawowym celem analizy benchmarkingowej jest zapewnienie, że ceny w transakcjach wewnątrzgrupowych są zgodne z zasadą ceny rynkowej (ang. arm’s length principle).

Wdrożenie analizy porównawczej służy zapobieganiu manipulacjom cenami transferowymi – chroni przed przenoszeniem zysków do krajów o niższym opodatkowaniu poprzez nienaturalne zawyżanie lub zaniżanie cen transferowych.

Celem analizy benchmarkingowej jest też redukowanie ryzyka podatkowego – pomaga ona przedsiębiorstwom unikać sporów podatkowych i ewentualnych sankcji finansowych związanych z błędnym ustalaniem cen transferowych.

Analiza benchmarkingowa to nie tylko narzędzie zapewniające zgodność z przepisami podatkowymi, ale również istotny element w zakresie minimalizowania ryzyka podatkowego. Dzięki niej przedsiębiorstwa efektywniej zarządzać transakcjami wewnątrzgrupowymi.

Rzetelnie przeprowadzona analiza benchmarkingowa może poprawić relacje z organami podatkowymi, zwiększając przejrzystość działań realizowanych w ramach grupy kapitałowej. W dłuższej perspektywie pozwala to zapobiegać kontrolom podatkowym lub zmniejszać ich liczbę, co przekłada się na oszczędności – czasowe i finansowe. Sprawdź więcej informacji u ekspertów CMT Advisory.

Ocena artykułu
Kliknij żeby ocenić artykuł!
[Ocena: 1 Średnia: 5]

Norbert jest doświadczonym redaktorem specjalizującym się w tematyce ekonomii, finansów i zarządzania. Pasjonuje się analizą rynków finansowych oraz nowoczesnymi strategiami biznesowymi. Prywatnie miłośnik literatury ekonomicznej i aktywnego stylu życia, lubiący dzielić się wiedzą i inspirować innych do świadomego zarządzania swoimi finansami.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *