Wizerunek marki ma kluczowe znaczenie dla tego, jak jest ona odbierana przez klientów, partnerów biznesowych oraz inwestorów. W sytuacji, kiedy firma przestaje być postrzegana zgodnie ze swoją wizją lub zwyczajnie nie nadąża za dynamicznie zmieniającym się rynkiem, warto rozważyć wdrożenie pewnych działań naprawczych. Jednym ze sposobów na przywrócenie świeżości marce oraz dostosowanie jej do nowych realiów jest rebranding. Czym on jest, jakie jego formy wyróżniamy oraz w jakich sytuacjach warto go przeprowadzić?
Rebranding – czym jest i jakie są jego typy?
Rebranding to złożony proces, który polega na zmianie jednego lub kilku kluczowych elementów składających się na tożsamość marki. Przeprowadza się go w celu poprawy jej postrzegania, zwiększenia konkurencyjności lub dostosowania do nowej strategii rynkowej. Może obejmować zmiany wizualne i komunikacyjne, a także modyfikacje misji, wartości, a nawet samej nazwy marki. Najczęściej mamy do czynienia z odświeżeniem identyfikacji wizualnej marki, co polega na zmianie jej logo, kolorystyki oraz designu materiałów firmowych.
Wyróżnić możemy kilka typów rebrandingu. Pierwszy z nich to tzw. lifting marki, który polega na wprowadzeniu drobnych modyfikacji w obrębie identyfikacji wizualnej, bez ingerencji w głębsze struktury wizerunkowe marki. Drugim rodzajem jest rebranding funkcjonalny, który wprowadza zmiany w strukturze oferty, modelu biznesowym, a także w sposobie komunikacji z klientami. Najbardziej kompleksowym podejściem jest natomiast rebranding całkowity, który obejmuje pełną transformację marki np. w odpowiedzi na istotne zmiany rynkowe lub po jej włączeniu w strukturę innej marki.
Kiedy warto przeprowadzić rebranding? Jakie korzyści się z tym wiążą?
Decyzja o rebrandingu powinna wynikać z jasno zidentyfikowanych potrzeb firmy. Najczęściej rozważany jest on wtedy, kiedy marka przestaje być atrakcyjna dla swojej grupy docelowej. Może to wynikać np. z przestarzałej identyfikacji wizualnej, nieczytelnej komunikacji lub braku spójności pomiędzy wizerunkiem marki a prowadzoną przez nią działalnością. Rebranding można z powodzeniem przeprowadzić także w sytuacji zmiany aktualnej strategii biznesowej na nową, planowanego wejścia na nowe rynki lub fuzji z inną firmą.
Korzyści wynikające z rebrandingu mogą być znaczące. Przede wszystkim, umożliwia on zwiększenie rozpoznawalności marki oraz zapewnienie jej silniejszej pozycji na rynku. Dobrze przeprowadzony rebranding pomaga także poprawić i odnowić relacje z klientami, wprowadza firmę na nowy etap jej działalności, a niekiedy pozwala także lepiej podkreślić innowacyjność oraz profesjonalne podejście do prowadzenia działalności.
Jakby tego było mało, prawidłowo przeprowadzony rebranding ułatwia ponadto marce dotarcie do nowej grupy docelowej odbiorców oraz skutecznie wspiera prowadzone przez nią działania promocyjne i marketingowe. Bywa także świetną okazją do przeorganizowania wewnętrznych struktur firmy, wzmocnienia poczucia misji pracowników oraz zwiększenia zaangażowania w jej działalność całego zespołu.
Norbert jest doświadczonym redaktorem specjalizującym się w tematyce ekonomii, finansów i zarządzania. Pasjonuje się analizą rynków finansowych oraz nowoczesnymi strategiami biznesowymi. Prywatnie miłośnik literatury ekonomicznej i aktywnego stylu życia, lubiący dzielić się wiedzą i inspirować innych do świadomego zarządzania swoimi finansami.
Dodaj komentarz